Przed spotkaniem biznesowym.

Niezależnie od tego czy zakładasz własną firmę, czy Twoja praca polega na spotykaniu się z kontrahentami, nie odbieraj sobie szans na sukces na starcie. Celem większości spotkań biznesowych jest nawiązanie lub podtrzymanie istniejącej relacji, zaprezentowanie oferty, pozyskanie Klienta. A przede wszystkim zdobycie lub utrzymanie wcześniej zyskanego zaufania. W tym celu nie wystarczy  mieć rewelacyjnej oferty. Trzeba przedstawić wartość dodaną towarzyszącą ewentualnemu zakupowi (np. poczucie przynależności do elit), wzbudzić w Kliencie potrzebę. Ty musisz zaprezentować się jako rzetelny, godny zaufania Partner. Współpracując z ludźmi sukcesu, Ty również musisz należeć do grona. Żeby wkroczyć między wrony zacznij krakać tak jak one. Sprawdź czy oprócz przygotowania merytorycznego i nastawienia na sukces masz cały oręż pod ręką. Zadbaj o szczegóły, na które Twój rozmówca może zwrócić uwagę.

Włosy. Zawsze dobrze ułożone lub związane. Nie noszące widocznych śladów obecności lakieru, pianki czy żelu. Jeśli farbujesz włosy, unikaj efektu chełmu (jednolity, nienaturalny kolor bez refleksów), na bieżąco likwiduj odrosty.

Twarz. Niezależnie od Twojej płci, zadbaj o brwi. Jest to szczegół potrafiący zmienić wyraz twarzy. Dobra kosmetyczka doda Ci wyrazistości, świetlistości i po prostu urody. Makijaż musi być tak wyważony, by uniknąć efektu maski i sztuczności. Brokat, grube kreski na powiekach fantazyjnie zawinięte na końcach, sztuczne rzęsy zamiatające czoło... Spotkanie biznesowe to nie jest dobra okazja na takie zabiegi. Jeżeli lubisz pomadki - obowiązkowo sprawdź czy Twoje zęby są wolne od czerwonych lub różowych śladów. Zwróć uwagę na to czy za mocno się nie błyszczysz. Pocenie się jest utożsamiane z silnym stresem i może osłabić Twoją pozycję negocjacyjną. Jeżeli nie jesteś w stanie zapanować nad problemem konwencjonalnymi metodami, rozważ zabieg toksyną botulinową.

Ręce. Podczas spotkania biznesowego przyciągają szczególną uwagę. Są szczególnie eksponowane kiedy pokazujesz coś na ekranie laptopa czy wskazujesz konkretne elementy drukowanej oferty (nigdy palcem, ewentualnie piórem, długopisem). Manicure obowiązkowy i dla kobiet i dla mężczyzn. Pań nie zniechęcam do kolorowych lakierów. W zestawieniu z klasyczną elegancją stroju, stosunkowo krótki czerwony paznokieć wygląda bardzo dobrze. Jeżeli Twoje ręce w stresie robią się zimne i mokre, jest na to dosyć prosty sposób. Przed spodziewanym powitaniem poprzez uściśnięcie dłoni, możliwie dyskretnie rozgrzej ją pocierając o ubranie.

Buty. Klasyczne czy ekstrawaganckie - zawsze czyste i bez śladów zużycia. Uwaga na stan obcasów u kierowców. Dobre jakościowo obuwie i inne dodatki są nieodłącznym elementem Twojego wizerunku. Twój rozmówca ocenia Cię jako potencjalnego partnera biznesowego od pierwszych sekund spotkania i tu nie możesz odpuścić. Jeżeli wybierasz szpilki, postaw na sprawdzoną, wygodną parę. Poproś kogoś, żeby nagrał Cię jak kroczysz na obcasach i zobacz z dystansu czy jest to krok demonstrujący swobodną pewność siebie.

Strój. Przede wszystkim w ubraniu, w którym idziesz na spotkanie biznesowe musisz czuć się komfortowo. Gryząca metka, niesfornie zjeżdżająca z uda pończocha czy za ciasny kołnierzyk w koszuli mają na sumieniu wynik niejednych negocjacji...  Zachęcam do znalezienia własnej wersji klasycznej elegancji. Nie musi być nudno. Wystarczy dodać jakiś element "z pazurem", charakterystyczny akcent, oryginalną bransoletkę. Coś co ożywi całą stylizację, przykuje uwagę i pozwoli Cię dobrze zapamiętać. Jasny kolor przy twarzy pozwoli przypisać Ci pozytywne cechy charakteru takie jak optymizm. Unikaj monolitycznej czerni i brązu, ponieważ pesymizm  nie jest w cenie.

Zapach. Czysty człowiek w świeżym ubraniu powinien pachnieć :) Możemy wzmocnić to wrażenie poprzez zastosowanie wody toaletowej.  Warto postawić na świeże zapachy, unikać natomiast ciężkich, mdłych i bardzo intensywnych.

Czystość laptopa, telefonu, tabletu. Urządzenia, z których korzystasz nie zawsze są nowe i z najwyższej półki. Z pomocą mogą przyjść eleganckie etui. Najważniejsze, żeby sprzęt używany do prezentacji był wolny od śladów palców, kurzu, okruchów itp. Warto w torbie zawsze mieć ze sobą podręczny zestaw do czyszczenia ekranu.

Wizytownik. Niezbędny każdemu kto spotyka się z Klientami. Nie ma nic gorszego niż nerwowe kopanie się w teczce czy portfelu w poszukiwaniu wizytówki. Jeszcze gorzej, jeśli otrzymaną wizytówkę wrzucisz luzem do torby... Jest to okazanie rozmówcy braku szacunku. Wizytownik powinien być elegancki i umożliwiać zarówno

Długopis. Jeżeli reklamowy, to wyłącznie Twojej firmy. Unikaj szczególnie długopisów z napisami typu "kredyty", chyba, że prowadzisz biuro kredytowe... Inwestując w droższe, eleganckie artykuły piśmiennicze, pamiętaj o niebieskim kolorze atramentu czy wkładu. Oryginał umowy podpisany czarnym długopisem, łatwo może zostać pomylony z kopią.

Torba. Damska torebka dobrej jakości, a także wielkości dopasowanej do Twojej sylwetki. Czyli panie w większym rozmiarze unikają małych torebek, a panie bardzo drobne nie taszczą ogromnych toreb. Jeżeli dysponujesz wieloma torebkami zainwestuj w organizer, który będziesz tylko przekładać z jednej do drugiej. Zmniejszysz ryzyko wyjścia z domu bez kluczyków czy dokumentów samochodowych. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z biznesem, zainwestuj w jedną torebkę mieszczącą format A4, najlepiej taką, która pasować będzie do całej Twojej garderoby. Praktyka przemawia za kolorem czarnym. Nie możesz dopuścić podczas spotkania do sytuacji z cyklu jak już wysypię wszystko na biurko, to może znajdę piszący długopis.  Może warto rozważyć zakup torebki z jasną lub kolorową podszewką. Ja dla odmiany, żeby nie kopać się za wizytownikiem, mam go w kolorze czerwonym. Jest lepiej widoczny.

Torba męska musi być wymieniona wtedy, kiedy zaczyna wyglądać na znoszoną, zniszczoną, ewentualnie odziedziczoną po dziadku. Chyba, że reprezentujesz piąte pokolenie lekarskiego rodu i powierzono Ci pod opiekę rodzinną pamiątkę. Ale w takim przypadku to już zabytek, czas poddać do renowacji...

Kalendarz. Jeżeli na spotkaniu notujesz ustalenia ze swoim rozmówcą, dajesz wyraz temu, że są one dla Ciebie ważne. Okazujesz mu szacunek. Pamiętaj o tym zwłaszcza, kiedy masz około dwudziestu lat, a spotykasz się z osobą od siebie starszą. O te załóżmy dziesięć lat. Podczas rozmowy z pięćdziesięcioletnim inwestorem nie notuj w telefonie czy laptopie. Może to być odczytane jako arogancja i brak wychowania. Nie zabieraj też ze sobą w czerwcu nowiutkiego kalendarza, po którym widać, że jest całkiem  nieużywany.  Zapisz go jeśli trzeba. Możesz też włożyć między kartki starannie dobrane zdjęcie, które pomoże rozluźnić atmosferę spotkania  i załatwi kwestię otwarcia rozmowy.

Zegarek. Zerkanie na telefon w celu kontrolowania czasu spotkania jest bardzo nieeleganckie. Trudno je ukryć. Robisz wrażenie osoby znudzonej rozmową. Elegancki zegarek wymieniany jest pośród atrybutów człowieka sukcesu i warto z tego skorzystać.

Czym pojechać na spotkanie? Samochodem pasującym  do sytuacji, a jeżeli masz wątpliwości, taksówka jest bezpiecznym rozwiązaniem. Nie jedź na rozmowę rekrutacyjną samochodem marki luksusowej. Nie będziesz traktowany jak osoba zmotywowana do pracy, chyba, że startujesz na prezesa. Wysłużone auto ze śladami korozji nie licuje natomiast z Twoim wizerunkiem dobrze prosperującego przedsiębiorcy. Jeżeli natomiast reprezentujesz firmę, źle świadczy o firmie, jeśli wysyła Cię latem do Klienta samochodem bez klimatyzacji. Fatalnie nawet.

Pamiętaj też, że epatowanie majątkiem może pobudzić w Twoim rozmówcy ukrytą na co dzień zawiść czy zazdrość. Może podświadomie założyć, że nie jest Ci potrzebna praca, kontrakt czy zamówienie.