Nie pytaj co Twój laptop może zrobić dla Ciebie, ale co Ty powinnaś zrobić dla swojego laptopa.

Laptop jest naszym przenośnym biurem.  Wielu ludzi  wskazuje na niego, jako na najcenniejszy przedmiot, ze względu na zawartość dysków. Rzadko jednak robimy kopie zapasowe plików, dajemy do profesjonalnego czyszczenia. Dostrzegamy jego ważność w pełnej krasie, kiedy niespodziewanie i w najmniej odpowiednim momencie padnie. Jego stan wiele o nas mówi . Niech więc mówi  dobrze.

  1. Zadbaj o to, by mógł Cię godnie reprezentować. Jeśli dotychczasowa nazwa użytkownika komputera to laseczkajaklaleczka czy superboy zastąp ją imieniem i nazwiskiem, nazwą firmy lub czymś bardzo oryginalnym, świadczącym np. o twojej erudycji, oryginalnych zainteresowaniach itp.
  2. Porzuć kompleksy. To nieprawda, że na spotkanie biznesowe wypada zabierać jedynie supercienkie , superlekkie i hiper wyglądające, najnowsze zdobycze techniki. Laptop nie musi też być (dla niektórych) jedynie słusznej firmy.
  3. Nie zapominaj. Zwłaszcza, jeżeli masz w nim przyszykowane, nadające się dodam do pokazania prezentacje, oferty, cenniki , zdjęcia i inne. Nigdy nie mów czegoś na zasadzie; "no bym pokazała, ale nie wzięłam..." lub "no mam to w komputerze gdzieś, ale nie wiem gdzie...".
  4. Naładuj. I to maksymalnie, żeby w miarę możliwości wytrzymał na baterii przez całe spotkanie. Długość kabla to nie jest coś co powinno nas dodatkowo rozpraszać i stresować.

5.Przetnij węzeł gordyjski.  Ładowarkę trzeba mieć przy sobie, ale jeśli już musisz z niej korzystać, rozplącz wcześniej kable. Nerwowa walka o każdy dodatkowy centymetr kabla by sięgnąć do gniazdka bardzo rozprasza. Plątanina nie świadczy też najlepiej o Twoim zamiłowaniu do porządku i poszanowaniu dla przedmiotów.

  1. Umieść w przyjaznym środowisku. Laptopa nie noś pod pachą, potykając się przy tym o kable. Wyjmuj go z porządnej (najlepiej eleganckiej) i czystej torby.
  2. Wyczyść, wymuskaj. Laptop musi być czysty. Szykując się do spotkania warto wytrzepać okruchy z klawiatury, zetrzeć ślady po tłustych paluszkach dzieci lub własnych. W torbie dobrze mieć podręczny zestaw do czyszczenia ekranu.
  3. Dopieść szczegóły. Tło pulpitu najlepiej żeby było adekwatne do prowadzonej przez Ciebie działalności. Warto wykorzystać elementy graficzne używane już w komunikacji wizualnej, np. na Twojej stronie internetowej. Jeżeli zrobiłaś wcześniej pogłębiony wywiad i dużo wiesz o swoim rozmówcy, użyj jako tapety zdjęcia, które pomoże Wam rozpocząć swobodnie i rozmowę, nawiązać nić porozumienia i stworzyć dobry klimat spotkania.
  4. Uporządkuj. Ogranicz ilość ikon na pulpicie do minimum. Czystość i przejrzystość - to wszystko świadczy o twojej dobrej organizacji pracy.
  5. Przejrzyj nazwy plików. Również pod takim kątem czy nie zdradzą rozmówcy informacji, które powinny zostać niejawne (np. z jakimi innymi firmami prowadzisz rozmowy), lub nie postawią Cię w złym świetle np. zaległości w ZUS - autentyczny przykład.
  6. Zwróć uwagę na to co masz pootwierane na pasku czy w przeglądarce. Portale plotkarskie, platformy zakupowe, kinomaniaki mogą świadczyć o tym, że masz za dużo czasu lub lubisz go marnować. Rób co chcesz i na zdrowie, mówimy tu wyłącznie o kontekście biznesowym.
  7. Nie pokazuj palcem na ekranie. Ewentualnie wskaż całą, otwartą dłonią. Pamiętaj, że ręce zawsze są szczególnie eksponowane. Jeżeli chcesz zwrócić uwagę na konkretny szczegół, użyj wskaźnika. W tej roli dobrze sprawdzi się np. długopis (jeśli reklamowy to Twój lub marki luksusowej, a nie z przypadkowym napisem).
  8. Licz się z tym, że przez cały czas spotkania ekran powinien być zwrócony przynajmniej częściowo w stronę rozmówcy lub kulturalnie zamknięty.
  9. Wyłącz profilaktycznie dźwięk, żeby uniknąć nieprzewidzianych efektów w postaci uruchamiającej się w tle reklamy tamponów czy innych środków higienicznych... oby tylko.
  10. Jeżeli nie masz wbudowanej karty umożliwiającej korzystanie z Internetu, zabierz za sobą przenośne wi-fi jeśli masz. Bieganie za kodem do wi-fi w miejscu spotkania, walka z zaporami programu antywirusowego... A czy widzi sieć, a nie widzi, albo widzi, ale ograniczony dostęp... jeśli masz taką możliwość zabierz dostęp do sieci ze sobą.

Pamiętaj, że z każdej wpadki, potknięcia, możesz zrobić temat do rozmowy, możesz ich użyć do rozładowania i poprawienia atmosfery. Przede wszystkim nie daj się  paraliżować drobnym potknięciom. Zachowanie ludzkiej twarzy, pokazanie się z nie do końca perfekcyjnej strony, podkreśla Twoją autentyczność, prawdziwość. Chcemy pracować z ludźmi, a nie z robotami.

Używając laptopa do celów służbowych pamiętaj, żeby robić to w godzinach ogólnie przyjętych za przyzwoite. Jeśli pracujesz nad mailem czy postem o 2 w nocy, zaplanuj ich publikację (wysłanie) na rano. Pracoholizm już nikomu nie imponuje, problemami ze snem nie ma się co chwalić, brakiem zorganizowania tym bardziej :)